Finaste Alexander

 
 
Jag har en 4-åring här hemma som jag har upptäck något nytt med. Han har humör som en "typisk" 6-åring. Humöret är väldigt känsligt. Mellan skratten kommer plötsligt gråtet.
Nästan samma humör som jag har strax innan jag har mens.
Minsta lilla fel och hela världen är emot en.....

Jag ser att frågorna runt döden blir mer känsliga. Ögonen fylls med blöt vätska som vilar på hans ögonfransar....

Nästa stund vill han pronto lära sig skriva, räkna, prata och sjunga på engelska!
Chockar mamma med sina kunskaper så min haka når knäna.

Samtidigt som det känns som jag har en mini tonåring hemma som inte lyssnar, svarar lite tuffare än tidigare, testar mina gränser, tappar saker, spiller och driver mig till vansinne stundvis men så finns det så MYCKET KÄRLEK  i denna lilla kropp.

Upptäckten att jämföra sig med andra, kunskapen, nyfikenheten, känslorna som sätter sprätt i både huvud och kropp på dom små liven kan vi som föräldrar bara stötta och vägleda på bästa sätt.

Jag vet inte hur ni andra har det och hur ni agerar men jag försöker sätta gränser, och markerar på en gång när jag vet att något  är fel. Samtidigt försöker jag bemöta hans känslighet med att lyssna och fråga hur det är, trösta, stötta,ge honom kramar, kärlek  och trygghet.

Pappa är hans stora förebild men det är väldigt ,väldigt viktigt  att markera att vi som föräldrar älskar han precis lika MYCKET!

 
Älskade unge!
 
 

Här kan du lämna en kommentar
Postat av: mamma

Men visst är de så med en tidig 4 åring. Det känner vi igen, det är ju också samma känslor som tonåringen kärlek, frågor, besvikelser, har lärt sig att man kan dribbla fram det man vill, så rädd så rädd att skilja sig från mängden kolla 4-5åringar de klär sig gärna som bästisen!!!
Precis som tonåringar det där berättade jag för pappa just i julhelgen och för mormor minns jag.
Men det stämmer så himla väl, men stå ut det är bara ett litet tag snart har ni världens mjukaste, förstående lilla barn hemma.
Snart tappar han kanske sin första lilla tand också kanske redan vid 5!!
Allt känns igen STOR kram från mamma

2013-01-06 @ 13:41:43
URL: http://thibia.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0